Engelsk til frokost

Engelsk til frokost og tabeller til aftensmad

Heidenau: – Mor, skal vi ikke snakke engelsk, mens vi cykler i dag. Så kan vi sige, at det er engelsktime.

Forslaget kom fra Norah på 10 år, en dag vi kørte mellem Slesvig og Hamburg på Ochsenweg, som er den tyske forlængelse af Hærvejen. Således konverserede Norah og jeg på engelsk, mens vi tilbagelagde kilometer efter kilometer gennem små landlige flækker, skov og på cykelstier langs landeveje. Vi øvede grammatik, og vi legede gætteleg. Det sidste fangede lillebror Sebastians interesse, så på en stabel træstammer i en skov legede hele familien gætteleg på engelsk, mens vi spiste frokost i det grønne.

Hvor de to første uger af vores færd handlede om at finde trådet på cyklen og vænne os til et meget mere fysisk aktivt liv, så har ugerne efter påske handlet om at finde et tråd i vores nye hverdag som cykelnomader. En hverdag hvor børnene får trænet de færdigheder, de allerede har lært, og at de får lært nyt, mens vi stadig bevæger os i retning af sydens sol.

Mange af lærerne på Nørre Aaby skole har delt deres årsplaner med os, hvilket har været til stor inspiration. Ronald og jeg indså dog hurtigt, at vi ikke kan gøre hverken som skolen eller som andre hjemmeskolere gør, for vi lever lige nu et liv, hvor det er svært at lægge en undervisningsplan, når vi ikke ved, hvor vi er om en måned, om en uge eller næste dag. Vi må finde vores egen måde.

Revolution, aerodynamik og arbejdernes kampdag
Når vi skoler Norah og Sebastian, tager vi udgangspunkt i deres gejst og videbegærlighed, og vi bruger det, vi har ved hånden og de omgivelser, vi er i. Derfor griber Ronald og jeg enhver chance for at træne, øve, repetere og lære dem noget nyt.

Da vi sidste uge besøgte Hamborg, var det Norah og Sebastian, der havde undersøgt, hvad vi kunne se og opleve i byen. De fandt frem til et ubådsmuseum, som vi tog på fælles udflugt til. Dagen efter øvede Norah og jeg os i at omregne euro til kroner i byens butikker, mens Ronald og Sebastian besøgte et bilmuseum. Men på vores gåtur rundt i Hamburg opdagede vi masser af uplanlagte muligheder for at tænke læring ind i oplevelsen.

Istedet for blot at gå forbi en mur med graffiti og 1.maj plakater blev det til en lille begynderlektion i samfundsfag og politik krydret med tysk. Vi kom forbi en kirke, som var blevet bombet til ruin under 2.verdenskrig og genopbygget, hvilket gav anledning til en historietime om 2. verdenskrig.

Et sidste ben i vores skolingsstrategi er at træne deres basale færdigheder. Det sker typisk, når vi ligger i soveposerne. Med pandelamperne tændte, læser Sebastian højt for sin sovemakker af ‘Hodja fra Pjort’, og indimellem repeteres gangetabellerne eller der øves hovedregning over aftensmåltidet.

Dag for dag bliver den anderledes skoling en del af den nye hverdag, vi er igang med at tilvænne os. Vi har sagt farvel til Hamborg, Nu bevæger vi os mod Bremen, hvilket betyder nye læringsmuligheder og oplevelser, der venter børn såvel som vi voksne.

1.maj 2017 – Af Lene Dalsgaard Nielsdatter

Lene skriver hver 14.dag en artikel til den lokale ugeavis, Melfarposten, som vi senere bringer her på vores blog. Dette er en omskrivning af en artikel, der har været bragt i Melfarposten/Fyens.dk